Kledij

De vuistregel is

  • >= 19 graden : korte broek

  • < 19 graden: lange broek
     

Pas tijdens de training ook je kledij aan via helmmuts, handschoenen, regenjasje, overschoenen,…

 

Tijdens de wintertrainingen: voor de miniemen en aspiranten voorzie een extra paar handschoenen, kousen, bovenkledij om te vervangen na het lopen en droge kledij voor na het fietsen.

 

Vaak is de temperatuur tussen de 10°C en 20°C voor wielrenners een onbekend gebied wat betreft het aantrekken van wielerkleding. Wat vooral belangrijk is, is dat de knieën worden beschermt. De pezen, ligamenten en spieren rondom de knieën moeten warm blijven. Zo functioneren zij beter en voorkomt het irritaties aan de pezen. Het is daarom ideaal om met deze temperaturen een lange broek te dragen. Ook armstukken zijn geen overbodige luxe. Zo hoeft je lichaam geen extra moeite doen om dit deel van je lichaam warm te houden en mocht je het toch te warm vinden, trek ze dan uit!

Image by Ting Tse Wang
Image by Nikita Ignatev

Trek laagjes aan

De een kan beter tegen de kou, de ander weer beter tegen de hitte. Dat is nu eenmaal een feit. Iemand zal bijvoorbeeld het heerlijk vinden om met 15 graden in een korte broek te fietsen, waarbij iemand anders het liefst warm aangekleed is.

 

Ons advies: kleed je dan liever te warm aan dan te koud en doe vooral laagjes aan. Een windbody, armstukken en beenstukken zijn kledingstukken die je gemakkelijk uit kan doen als je het te warm krijgt.

Rij je nu lek of moet je ergens wachten? Trek dan ook snel weer een laagje aan die je daarvoor hebt uitgetrokken. Door het zweet koelt je lichaam af. Als je dan weer gaat fietsen en de wind blaast lekker op je bovenlichaam, moet je flink je best doen om weer op te warmen. Dit leidt weer tot prestatieverlies!

Lichaamshygiëne

Het verbaast ons nog steeds hoe nonchalant er wordt omgesprongen met de eigen lichaamsverzorging.

Fiets, schoenen, helm,…. moet allemaal tip top zijn maar aan het allerbelangrijkste werkinstrument namelijk je lichaam wordt nog te weinig aandacht geschonken.

 

In Heverlee en Glabbeek zijn douches voorzien.
In Attenrode is er een ruimte om je in om te kleden met een douche. Maak hier gebruik van en keer niet bezweet of vuil huiswaarts. Vooraleer je thuis bent krijg je het koud en ligt ziekte op de loer.

 

De fietsen kunnen na de training afgespoten worden. Wij stellen voor dat de ouders de fietsen laten afspuiten zodat de kinderen hun zo snel mogelijk kunnen omkleden.

Ook dit alles past in de spreuk : je resultaten van volgend seizoen behaal je in de winter.

En dat betekent niet alleen training maar ook rust, verzorging, voeding, niet ziek worden,…

Image by Patrick Hendry